A primer cop d’ull,
l’alfabetització digital fa pensar en tecnologia, internet i xarxes socials.
Com veureu més endavant, el concepte és molt més ampli doncs incorpora una nova
competència, a part de la tecnològica, la competència informacional.
Segons Cèsar Coll
(2005, p:4): Internet i els textos
electrònics modifiquen els elements bàsics que intervenen en els processos de
lectura comprensiva. Aquest nou alfabetisme, comporta inexorablement el risc
dels seus corresponents analfabetismes.
Aquests
analfabetismes comportaran una nova forma d’exclusió, que serà l’exclusió
digital; en la qual, aquests individus “analfabets” digitalment parlant, no
podran participar de manera plena en la societat actual en què vivim, on les
TIC són fonamentals en aquesta nova era del coneixement.
Les TIC s’han
introduït en les nostres vides per proporcionar-nos eines per a treure profit
de la informació. Cada cop adquireixen més importància per accedir a qualsevol
informació, explotar-la i convertir-la en un nou coneixement compartint-lo de
nou amb nous individus. Tots aquests nous escenaris virtuals, comporten també
uns nous models de relacions socials i culturals, a més a més d’informatives i
tecnològiques. Tots ells estan basats en una “societat en xarxa”.
Per tant, totes
aquelles persones que estiguin “excloses digitalment” seran aquelles que es
veuen privades de les oportunitats i drets derivats de l’ús de les TIC, ja
sigui per motius estructurals o econòmics, polítics o bé socials i personals
(manca de capacitats, pròpiament dit).
Segons la International
ICT Literacy Panel, en el seu informe Digital
transformation: a framework for ICT Literacy
(ICT 2002, p:16): l’alfabetització
en TIC consisteix a utilitzar la tecnologia digital, les eines de comunicació i
les xarxes per accedir a la informació, gestionar-la, integrar-la, avaluar-la i
crear-ne de nova per tal de funcionar en la societat del coneixement.
Com a mestre, en el
dia a dia escolar es pot comprovar de primera mà que tenim un alumnat molt ben
alfabetitzat digitalment en capacitació tecnològica. Qualsevol nen/a pot fer
servir un ordinador, una tablet, un mòbil...però, estan alfabetitzats
digitalment parlant pel que fa a la seva capacitació informacional? Saben discernir, a l’hora de trobar informació, allò
que és important del que no ho és, utilitzar-lo per enriquir-se i després
transformar-lo en nou coneixement? Aquesta seria la qüestió a abordar en aquest
apartat. Conjuntament al concepte d’alfabetització digital, va estretament
lligat el d’exclusió digital. No només en el caire econòmic (no poder gaudir-ne per no tenir recursos econòmics), ni
de capacitats (de saber utilitzar
les TIC) sinó que tenim una nova manera d’excloure’ns que és la de saber
seleccionar, de tots aquests recursos dels que disposem, la informació
rellevant i pertinent aportant una nova qualitat de la informació
transformant-la per a després comunicar-la de manera efectiva.
Cal dir
que a nivell escolar, l’alfabetització digital serà la capacitat de llegir,
escriure i comunicar-se amb les TIC, mitjançant uns canals, eines, codis i
normes ben diferents de les tradicionals.
Les TIC han agafat
molta força també en educació. A més a més d’ésser una nova manera d’accedir
a l’educació, en la UOC
en tenim un bon exemple en l’educació a distància és una nova manera
d’aprendre. Però les TIC, també són una bona eina en l’educació presencial on
les possibilitats d’Internet en la cerca d’informació i les diferents eines
per a processar-la possibiliten la millora en formació permanent.
Gràcies a aquestes
noves eines, també variarà la manera d’organitzar-se en la realització dels
treballs. Per exemple, permetrà una flexibilitat en l’horari dels alumnes,
avui en dia, degut al ritme estressant de la nostra societat costa trobar una
hora i lloc per poder quedar per a fer un treball, amb les TIC es pot trobar
des de una videoconferència fins a missatges que es poden anar contestant
cadascú en diferent horari.
Per tant, caldrà un
nou plantejament educatiu per a oferir noves formes d’aprenentatge,
alfabetitzant digitalment als nostres alumnes; però també caldrà veure les
diferents implicacions educatives per evitar l’exclusió digital en els
diferents casos.
Les
implicacions educatives dels centres educatius i del treball del professorat,
seran no només la transmissió de coneixements o la facilitat en l’obtenció de
la informació.
L’escola
i els mestres han de continuar proporcionant esquemes de coneixement per als
diferents àmbits disciplinars, però també i el més important és proporcionar
les competències (en l’anterior punt a esmentades: tecnològica i informacional)
perquè els estudiants puguin aprendre de manera autònoma (aprendre a aprendre)
al llarg de la seva vida. És a dir, s’han de treballar totes aquestes eines
però sempre i quan els ajudin a ser competents per a aplicar-les allà on
vulguin obtenir un coneixement i transmetre’l.
Per a
aquesta fita, cal formar no tan sols als alumnes sinó que també cal identificar
als col·lectius més desfavorits: gent amb risc d’exclusió social, aturats, gent
gran, pertinença a una ètnia determinada, etc.
A més
a més, també cal formar també als diferents formadors per actualitzar els seus
coneixements i dotar als centres dels recursos i eines necessàries per a poder
alfabetitzar digitalment bé en el context de la nova era digital de la qual en
formem part.
Fins aviat!
Daniel
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada