dimecres, 25 d’abril del 2012

El valor de la gestió del temps en les nostres escoles



Bones amics i amigues!

Avui, m'agradaria parlar del valor que li donem a la gestió del temps durant el període escolar.
He parlat de les famílies (faltava implicació), de l'esforç, de l'exigència, ... del valor d'entendre les actituds dels alumnes (faltava responsabilitat als mestres en el seu paper) i, finalment, ara m'agradaria reflexionar sobre la gestió del temps i quin valor que se li dóna per part de les direccions escolars.

No cal demostrar, doncs ja està reflectit en molts informes estil PISA, que l'educació del nostre país està saturada, poc equilibrada i els resultats dels nostres alumnes deixen, si més no, bastant que desitjar en comparació a la resta de països europeus.
Aquí a Espanya s'ha primat més l'ordre dels partits polítics a fer Lleis d'Educació i anar-les substituint per altres sense sentit per embolicar i molt a la comunitat educativa. Guerres partidistes entre PP i PSOE, en els quals només hi havia un clar perdedor: l'alumnat. A Catalunya, el què s'ha intentat és crear-ne una de pròpia dins del marc Constitucional, la LEC, (criticada pels sindicats) però altrament amb bastantes coses bones al meu parer. Una d'elles és "l'autonomia de centres". Aquesta descentralització, pot afavorir i molt, les direccions de les escoles per a aconseguir que el seu projecte educatiu es consolidi i també a seleccionar el perfil de mestre que més s'adaptaria en aquell model escolar.
Però aquesta no és la qüestió, el valor al que en aquest article em vull referir és la gestió del temps. Relacionat amb aquesta bona, al meu entendre, autonomia de centres m'agradaria que penséssim en com és gestiona aquest tempo.

A on vull anar a parar? Refexionem amb aquestes preguntes que llenço en l'aire:

- És necessari realitzar totes o gairebé totes les festes marcades en el calendari escolar? Què és més important en la nostra educació: la diversió o l'obligació?

És clar, amb aquesta autonomia cada centre decidirà el què al claustre i al consell escolar li sembli, però després observem-ne els resultats.

En la meva humil opinió, crec que es perd molt de temps ( i ara vaig al valor) fent altres coses que no suposen un aprenentatge pel nostre alumnat. És necessari allargar la festa, per exemple, de Sant Jordi, durant tota la setmana treballant tallers? Crec que no.
Està bé que la "canalla" disfruti i gaudeixi d'altres coses a l'escola que no siguin els continguts i competències, però voleu dir, amics i amigues, que ho estem gestionant bé?
Voleu dir que, en aquest cas, comunitat educativa no ens estem passant amb tanta diversió. L'escola ha de ser divertida, és clar, però no lúdica. Crec que és un greu error que molts centres, pares i mestres tenen.

El nen/a té molt de temps per jugar, però és necessari que a l'escola també? Hauríem de ser més conscients de que si li volem exigir coses al nostre alumnat, hauríem de crear també un clima d'exigència valorant que el temps escolar, és també un temps d'or i que no es pot perdre recreant-nos.
Repeteixo, està bé organitzar alguna festa a l'escola, però el què no entenc és la manera de treballar "festivament" d'algunes comunitats educatives. Doncs, segurament allò que ara disfruta i gaudeix el nen, després s'esdevé un "infern" quan aquest nen/a passa al següent cicle educatiu.
Retornant al principi de l'article, i mirant la nostra educació veurem que la distància entre Primària i Secundària és en el valor del temps del que us he parlat "abismal".

Per tant, millorem en com hem d'ensenyar el què hem d'ensenyar: llengües, matemàtiques, medi, socials, música, plàstica, educació física, ... i deixem-nos de fer de tot menys de transmissors de coneixements, continguts, valors i competències.
Busquem enllaçar les actituds de motivació del nostre alumnat però aplicant-hi el què realment ens interessa, doncs el que volem és que la nostra futura societat tingui més coneixements i aptituds i actituds que no pas nosaltres mateixos.

Gràcies i fins aviat,

Daniel

Licencia Creative Commons
El valor de la gestió del temps en les nostres escoles por Daniel Hernández Ruz se encuentra bajo una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Unported.
Basada en una obra en eduvalors.blogspot.com.es.
Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://eduvalors.blogspot.com.es/.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada