dilluns, 30 d’abril del 2012

El valor de les emocions a l'escola

Bones amics i amigues, avui m'agradaria destacar el valor que tenen les emocions per al nostre alumnat.

Emocionalment, en les nostres escoles tenim un alumnat molt divers i susceptible a rebre un "bombardeig" d'efectes interpersonals que tendeixen a afectar, i molt, les seves emocions i de retruc el seu rendiment a l'escola.

Per començar direm que existeixen fonaments neurocientífics que avaluen la importància de les emocions per a l'equilibri de la persona. És a dir, les emocions poden afectar i afecten als nens i nenes equilibrant-los o desequilibrant-los emocionalment.

Per tant, direm que les emocions són educables i deuen ser educades. Hem de preparar al futur de la nostra societat per a respondre "emocionalment" i valorar les situacions emocionals de la millor manera possible afrontant-les amb naturalitat i evitar que afectin sempre positivament en la vida quotidiana.
Com respondre a una actitud emocional d'un alumne que a casa seva ho està passant malament, per exemple per una situació familiar adversa: separacions, discussions, mort d'un familiar, etc?
Valorar-ho, entendre-ho i acompanyar a aquest alumne emocionalment és, en el meu parer un deure que els mestres o educadors hem de tenir molt en compte amb el nostre alumnat.

El significat d'emoció és molt més ampli que el de la paraula "emocionar-se", doncs les emocions superen l'àmbit de la vida personal i de les relacions interpersonals de les pròpies estructures socials, culturals i polítiques.

Per exemple, tenim un alumne "normal" que treballa amb "normalitat" i que l'estructura familiar és "normal", intrapersonalment és un alumne ben valorat. Anem a veure què passaria si aquest mateix alumne interpersonalment (de fora en dins) pateix un refús social del seu grup classe per la condició que sigui: no cau bé, és d'un altre color de pell, té un caràcter fort, etc. Passarà que, tot i tenir una aparença "normal" (ja definiríem què és normal i què no ho és...) com que la part interpersonal de les seves emocions està fallant o l'està perjudicant, aquell alumne emocionalment tindrà algun tipus d'afectació en la seva conducta: la frustració de no pertinença al grup, una major crida d'atenció amb actituds poc correctes per captar l'atenció dels companys o mestres, conflictes personals i grupals, etc.
Així doncs, l'emoció interpersonal també és molt important, doncs ens posa en contacte amb l'altre, la necessitem per construir-nos i sentir-nos part de la comunitat.

De vegades, com hem vist, hi ha famílies que veuen amb descrèdit el què li passa al seu fill/a emocionalment i que realment està afectant a la seva conducta, resultats acadèmics, relacions amb els companys, mestres o propis pares.
Poden pensar què li està passant al seu fill doncs ells estan fent les coses "bé" i resulta que la part que falla és aquesta emoció interpersonal, que li està impedint construir-se emocionalment i sentir-se part de la comunitat. També és vertader que hi ha certs alumnes que tenen una afinitat per perdre aquest valor emocional de la interpersonalitat. Són refusats constantment pel grup i això provoca una ansietat als pares i mares que pot provocar més desafecció interpersonal a aquell nen/a.

Tenim que conèixer per ser capaços de sentir i sentir per a conèixer. Aquest és el valor que els mestres hauríem de saber transmetre als nostres alumnes.

Per tant, és de vital importància treballar el valor de les emocions a l'escola, no com a matèria inerta i diferenciada de la resta d'assignatures sinó conjuntament amb tot aquest currículum que hem de treballar a l'escola.

La societat actual ha canviat, emocionalment hi ha molts factors que poden influir en aquest valor en els nostres alumnes, els quals recordem s'estant transformant en éssers socials i com a tals, han de saber valorar aquestes emocions i ser el més forts intrapersonalment i interpersonalment.

La denominada intel·ligència emocional té dues dimensions, com hem vist. Aquesta intel·ligència emocional, s'ha de traslladar a l'educació i transformar-la en educació emocional, no sent afegida sinó enllaçada amb els continguts i competències treballades curricularment.

Així crec que hauríem de tenir la "competència emocional" treballant-la com a valor en la nostra educació. La base de la intel·ligència emocional té un paper fonamental en la construcció moral de la nostra futura societat.

Resumint: matemàtiques, llengües, coneixement del medi natural, social i cultural...i emocions. Molta feina, per tant remarcar el valor de la gestió del temps escolar, article que no fa gaire vaig penjar en aquest mateix bloc.

Fins aviat!

Dani

 Licencia Creative Commons
El valor de les emocions a l'escola por Daniel Hernàndez Ruz se encuentra bajo una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Unported.
Basada en una obra en eduvalors.blogspot.com.es.
Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://eduvalors.blogspot.com.es/.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada